Damian Regter (Zaandijk) in… Langs de Lijn

In de nieuwe rubriek “Langs de Lijn” spreken we de Hoofd Jeugd Opleidingen of de jeugdvoorzitters van de Zaanse clubs. Ze komen aan het woord over de (technische) organisatie binnen de jeugdafdeling.
In deze aflevering komt Technisch Coördinator Damian Regter van Zaandijk aan het woord.
Hoe lang ben je al in functie en wat is je betrokkenheid bij de club?
Ik ben in 2017 begonnen als jeugdtrainer en sinds 2021 ook actief als technisch coördinator van de bovenbouw. Er is in het verleden een langere periode geweest zonder technisch hart, totdat oud-voorzitter Bart Glandorff het initiatief nam om dit met een werkgroep weer op te starten. Ik was al een aantal jaren fanatiek bezig als trainer/coach in de bovenbouw en zo ben ik via Bart uiteindelijk aangesloten bij het technisch hart van de vereniging.
Hoe zou je de jeugdopleiding in zijn totaliteit beschrijven?
De jeugdopleiding bevindt zich, net als al onze jeugdspelers, in een ontwikkelingsfase. We zijn nooit uitgeleerd en kijken altijd waar we zaken kunnen verbeteren en praktischer kunnen oppakken dan het vorige seizoen.
De afgelopen tijd is het voetbaltechnisch beleidsplan herschreven om vanuit een stabiele basis te kunnen werken. De details van de materie hoeven voor ons niet tot in perfectie te zijn verwerkt. Voor ons gaat het erom dat het beleidsplan leeft binnen onze vereniging (een levend document) en dat we daarin als vereniging ook flexibel moeten kunnen zijn.
De vereniging maakt de afgelopen jaren een mooie en constante groei door, waarbij er iedere week nieuwe leden van alle leeftijden bijkomen. De afgelopen jaren zitten we rond de 25 jeugdteams.
De vereniging heeft ontzettend veel vrijwilligers die zich op allerlei manieren inzetten. Deze vrijwilligers zijn onder andere verantwoordelijk voor het onderhoud van het complex, dat er altijd fantastisch uitziet, de dagelijkse activiteiten (jeugdtrainers) en praktische zaken binnen de vereniging (dagelijks bestuur), diverse commissies zoals scheidsrechters, kantine, materialen, toernooi en social media, de jeugd- en technisch coördinatoren en uiteraard de ledenadministratie.
De vrijwilligers organiseren naast de taken vanuit hun rol ook nog eens tal van activiteiten voor onze (jeugd)leden. Denk hierbij aan diverse sportieve clinics, gezellige teamuitjes, het tentenkamp en om het seizoen af te sluiten een gezellige barbecue met een ouder- en kindtoernooi.
Beschrijf de organisatie rondom de Technische Zaken?
Ons technisch hart bestaat uit de voorzitters Hans Jansen en Fred de Haan, waarbij Hans het voornaamste aanspreekpunt is op het gebied van het technisch hart. Fred zijn rol komt meer tot uiting in de praktijk, waar hij iedere zaterdag en zondag (jeugd)wedstrijden bekijkt. Gert-Jan Olie (onderbouw) en ik (bovenbouw) proberen alles voor de jeugd in goede banen te begeleiden.
Onze jeugd- en seniorendamesafdeling wordt vertegenwoordigd door Joyce de Kruis-van Heeringen. Zij is het aanspreekpunt voor de train(st)ers binnen onze damesafdeling. Daarnaast hebben wij met Dirk van Heijningen en Roy Slootweg nog twee klankborden die ons voor diverse (technische) zaken altijd van advies kunnen voorzien.
Per lichting wordt er nagestreefd om een hoofdtrainer aan te stellen. De hoofdtrainers zijn dan verantwoordelijk om, in overleg met de (assistent-)trainers en de jeugd- en technisch coördinatoren, de ontwikkeling van de jeugdspelers gedurende het seizoen te monitoren.
Hoe zorgen jullie voor een balans tussen plezier en presteren?
Voor een vereniging als Zaandijk is plezier uiteraard de voornaamste factor. Plezier is een stabiele basis om vanuit te kunnen groeien. We proberen ervoor te zorgen dat iedereen op zijn/haar niveau speelt en daardoor plezier beleeft. We hebben hieromtrent voor prestatieve en recreatieve teams duidelijke afspraken gemaakt in het technisch beleidsplan.
Een voorbeeld daarvan is dat bij voornamelijk een onderbouwlichting de teams gelijk kunnen worden ingedeeld, met de nadruk op kunnen. Merken we dat dit goed gaat, dan trekken we dit ook zo door. Merken we dat er binnen de lichting gezondere ambities ontstaan, dan kunnen we ervoor kiezen om een switch te maken.
We hanteren het principe dat ieder team, ongeacht recreatief of prestatief, wordt voorzien van een trainer(/coach), assistent-trainer en coach. Dit is een praktische uitdaging, maar het lukt ieder seizoen. We geloven ook dat dit een reden is voor de groei van de vereniging.
Bestaat de trainersstaf uit trainers van buitenaf en/of direct betrokkene?
Onze trainersstaf bij de jeugd bestaat voornamelijk uit trainers die ingestroomd en opgeleid zijn binnen de vereniging. Bij de herenselectie hebben we de afgelopen jaren vooral trainers van buitenaf gehad, maar ook daar is het een doel om uiteindelijk een zelfopgeleide hoofdtrainer te hebben.
We hebben door de jaren heen ongeveer tien jeugdtrainers gehad die de VC1-opleiding bij ons hebben afgerond, waarvan er nu nog acht actief zijn. Daarnaast hebben we twee trainers binnen de jeugd met VC2. Volgend seizoen zullen er weer een aantal jeugdtrainers de VC1 gaan volgen.
Rond januari plannen de TC onderbouw en bovenbouw met de trainers evaluatiegesprekken in. Hierin bespreken we voornamelijk de gang van zaken binnen de lichting, de ontwikkeling van de trainer, hoe we als vereniging kunnen verbeteren en het volgende seizoen.
Wat doen jullie aan de begeleiding en opleiding van de trainers?
We proberen in ieder geval twee keer per seizoen een trainersavond te organiseren waarin de TC en de trainers van zowel de senioren als de jeugd bij elkaar komen om met en van elkaar te leren.
De TC onderbouw en bovenbouw zijn bijna alle dagen van de week aanwezig op het complex. Er wordt gespard over trainingsinhoud en hoe de vertaalslag richting wedstrijden bevorderd kan worden.
Hoe stimuleren jullie de doorstroom naar de senioren?
De doorstroming richting de senioren wordt op diverse manieren gestimuleerd. Vanuit de O23 en MO20 proberen we jongens en meiden te helpen bij de laatste stappen in hun ontwikkeling richting de seniorenselecties. Hiermee streven we er als Zaandijk naar om, bij zowel de dames als heren, een seniorenselectie te hebben die voornamelijk bestaat uit zelfopgeleide spelers of speelsters. Hier wordt op basis van het verleden steeds meer op gemonitord om te zorgen dat de balans goed wordt bewaard.
De afgelopen jaren hebben we een prestatieve O23- en MO20-lichting gehad. De oude O23- en MO20-lichtingen zijn eind vorig seizoen in het geheel overgeheveld naar de seniorenselecties. Er is dit seizoen met een doorgeschoven JO19-lichting een nieuwe prestatieve O23-lichting opgezet, waarmee we hopen de brug tussen seniorenselectie, jongvolwassenen en jeugd in stand te houden en de seniorenselectie de komende jaren van zelfopgeleide spelers te blijven voorzien.
Bij de O23 hebben we dit seizoen voor het eerst ook een recreatief team. Dit is voor de vriendenteams die rond de JO19 kunnen ontstaan een ideale voorbereiding om later makkelijker de stap richting de algemene seniorentak te maken.
Wat zijn je doelen voor dit seizoen / komende periode?
Het belangrijkste en voornaamste doel blijft een stabiele organisatie te kunnen bieden voor en met de leden. Vanuit deze organisatie, die al jaren door alle vrijwilligers stevig staat, kan er worden gebouwd aan een steviger fundament via de jeugdopleiding.
Vanuit dit fundament willen we proberen om binnen alle lichtingen minimaal één team te hebben voor een gezonde doorstroom binnen de vereniging. Daarnaast blijven we binnen dit fundament, vanuit de rol van de TC, werken aan de ontwikkeling van trainers, coaches en (jeugd)spelers.
We zijn een groeiende vereniging en het is aan alle betrokkenen om goed samen te blijven werken om de potentie van de komende jaren optimaal in te zetten en een toekomstbestendige en ambitieuze vereniging te creëren.
- Damian Regter (Zaandijk) in… Langs de Lijn

- Lorenzo Böhm (ZVC’22) in… Langs de Lijn

- Jasper de Graaf (WSV’30) in… Langs de Lijn

Naar alle “Langs de Lijn” publicaties
Foto Zaandijk
